Poradnik praktyczny: Best Rate Guarantee – InterContinental Hotels Group (IHG)

W dzisiejszym wpisie przyjrzymy się bliżej jednemu (w mojej opinii) z najlepszych programów Gwarancji Najlepszej Ceny. Best Rate Guarantee sieci IHG, bo o nim mowa, oferuje całkowicie bezpłatny pierwszy nocleg. A co w przypadku tylko jednego noclegu? Wtedy śpimy całkowicie za darmo 🙂 To naprawdę działa, można spać w pięciogwiazdkowych hotelach nic nie płacąc. Postaram się omówić całą ścieżke od rezerwacji noclegu, aż po uzyskanie (oby pozytywnej… 😉 ) odpowiedzi. Aktualny regulamin programu dostępny jest w języku angielskim na stronie IHG. W wątku tym nie chciałbym go dosłownie tłumaczyć, postaram się skupić na praktycznych wskazówkach.

Na czym polega ten program? W jednym zdaniu: Znajdź nocleg taniej gdziekolwiek indziej niż na naszych stronach, zaoferujemy Ci pierwszą noc za darmo. Oczywiście nie jest to aż tak łatwe, w regulaminie znajduje się sporo kruczków, sprowadzających się głównie do tego, że pokoje muszą być identyczne, a rezerwacja musi odbywać się na identycznych warunkach i być dokonana w identycznej walucie.

Zalecam każdemu na samym początku założyć sobie darmowe konto IHG. Otrzymamy wtedy kartę członkowską ze statusem Club, co de facto nie daje żadnych wymiernych korzyści. Dla nas najważniejsza sprawą jest dostęp do własnego panelu z listą rezerwacji, co pozwoli zapanować nad porządkiem. Żeby starać się o darmowy nocleg konieczne jest dokonanie rezerwacji na stronach IHG – w przeciwieństwie do programu Starwood Preferred Guest, gdzie wystarczy poinformować ich o tańszej ofercie bez konieczności rezerwacji.

Uwaga! Występują dwa podstawowe typy rezerwacji – zwrotna i bezzwrotna. Bezzwrotna polega na tym, że opłacamy nocleg w chwili rezerwacji bądź w chwili meldowania się, a jeżeli się nie stawimy pobierana jest opłata no-show. Nie ma możliwości bezkosztowej anulacji. Dlatego też radzę unikać jak ognia tych stawek, w przypadku gdy nie chcemy zapłacić pełnej kwoty za nocleg w przypadku niepowodzenia z programem BRG! Radzę o tym pamiętać i ograniczyć się jedynie do stawek zwrotnych (Best Flexible Rate).

Jak zacząć?

Cały proces zawarty jest w regulaminie, a tutaj postaram podzielić się informacjami praktycznymi i moimi doświadczeniami z BRG. Według mnie jest to jeden z trudniejszych BRG z racji restrykcyjnych kryteriów do spełnienia pod względem porównywania stawek.

Zaczynamy od zalogowania się na własne konto IHG, po czym przechodzimy na stronę główną. Uzupełniamy pole ‚miasto’  i daty noclegu. Wybieramy interesujący nas hotel, po czym wyświetlają nam się dostępne pokoje i stawki. Zwracamy uwagę na typ rezerwacji (zwrotna/bezzwrotna):

Dokonujemy rezerwacji z podaniem numeru karty kredytowej/debetowej. W przypadku opcji Best Flexible Rate nie jest blokowana żadna kwota na karcie. Gdy dokonamy rezerwacji dostaniemy jej numer – warto go skopiować, bądź zapisać.

Czas na poszukanie niższej stawki. Mamy na to 24 godziny od momentu rezerwacji na stronie IHG. Polecam skorzystanie z hotelscombined.com i wyszukanie tam tego samego hotelu w identycznych datach. Wyświetli się nam zestawienie pośredników wraz z proponowanymi cenami. Zmieniamy walutę na taką samą w jakiej wyrażona była opłata na stronie IHG. Zapewne już teraz widać że niektórzy pośrednicy oferują niższe ceny, ale nie ma tak łatwo 🙂

Otwieramy każdą tańszą ofertę tego samego typu pokoju w nowych zakładkach w przeglądarce. Zwracamy uwagę na:

  • Cenę. Cena identyczna jak na stronie IHG odpada, tak samo jak każda inna tańsza o mniej niż 1 USD/EUR lub <1% w przypadku ceny za nocleg większej niż 100 USD. Obrazowo, jeżeli nocleg kosztuje 80 USD to musimy znaleźć go u pośrednika za <= 79 USD. Jednak gdy nocleg kosztuje już 300 USD, to musimy go znaleźć za kwotę <= 297 USD. Gdy pobyt jest dłuższy niż jedna noc obowiązują identyczne kryteria. W przypadku innej waluty, również musimy mieć tą kwestię na uwadzę.
  • Zasady anulacji. W przypadku stawek zwrotnych punkt sprowadza się do sprawdzenia kiedy najpóźniej możemy anulować nocleg. Data musi być dokładnie taka sama, aby wniosek BRG został zaakceptowany. Nie ma co liczyć, że wniosek zostanie zaakceptowany jeżeli godzina anulacji u pośrednika jest chociaż o minutę wcześniejsza niż na stronie IHG.
  • Typ pokoju. Porównywane oferty muszą dotyczyć tych samych pokojów w identycznej opcji wyżywienia. Myślę, że kwestia typu pokoju jest jasna – przykładowo jeżeli rezerwujemy pokój typu Superior to ograniczamy się jedynie do szukania niższych cen pokoju tego samego typu. Nie polecam jednak rezerwowania od razu, zdecydowanie warto najpierw przejrzeć wszystkie oferty pośredników i w przypadku gdy znajdziemy różnicę kwalifikującą do BRG dopiero wtedy rezerwujemy na stronach IHG i od razu wysyłamy formularz BRG.
  • Wyżywienie. W przypadku ofert ze śniadaniem warto zwrócić uwagę czy nie jest doliczana dopłata za kolejnych gości w pokoju, jest to częsta praktyka w wielu hotelach (np. IC Warszawa). Jest to o tyle ważne, że w przypadku wysłania wniosku BRG dot. noclegu zawierającego dopłatę za kolejnych gości, opłata ta jest odejmowana od końcowej ceny noclegu w chwili weryfikacji BRG. Innymi słowy – dopłaty za kolejnych gości nie są brane pod uwagę w chwili weryfikacji wniosku (co niestety obniża finalną cenę noclegu na stronach IHG). Warto dodać, że pośrednicy podają zawsze końcową cenę, bez rozbijania jej na czynniki pierwsze, co stawia nas w tym przypadku w ciężkiej sytuacji.

    Czasem można się jednak zdziwić. Po pozytywnym rozpatrzeniu BRG ustawiona jest stawka, która prawdopodobnie kasuje informacje dotyczącą śniadania bądź jego braku. Objawia się to tym, że przykładowo w hotelu IC Berlin dostajemy śniadanie, a w przypadku IC Warszawa niestety nie (obie rezerwacje założone bez śniadania). Nie ma reguły, jest to dość indywidualna kwestia w zależności od hotelu.

  • Podatki. Sprawdzamy dokładnie co zawiera stawka IHG, czy wszystkie podatki są wliczone. Czasem jednak jest wyraźnie zaznaczone, że jakiś konkretny podatek należy dopłacić bezpośrednio w hotelu. Wtedy jest to dla nas sygnał, żeby sprawdzić to na stronach pośredników, bo być może akurat ich stawka zawiera ten brakujący podatek. Wtedy w przypadku nawet gdy cena noclegu jest identyczna, jest bardzo duża szansa na pozytywne rozpatrzenie BRG.
  • Weryfikacja wniosku. Znaleźliśmy piękną różnicę w cenie, więc żeby się uwiarygodnić robimy szybko screenshota. Niestety nic z tego, IHG nie przyjmuje takiego „dowodu” – cena u pośrednika musi być aktualna w chwili weryfikacji wniosku. I to jest jeden z głównych problemów, czasem w niewyjaśnionych okolicznościach ceny u pośredników się zmieniają, akurat po wysłaniu wniosku BRG… 😉

To teraz już napewno mamy znalezioną perełkę! 🙂 Czas na wypełnienie i wysłanie formularza. Wypełniamy go wszystkimi danymi, o które jesteśmy zapytani. Nie wpisujemy nigdzie znaku ‚%’, bo z niewiadomych mi przyczyn w chwili wysyłania formularza ukazuje się błąd. Weryfikacja formularza zajmuje do 24 godzin. Z moich obserwacji zajmuje to od 3 godzin, do ponad 70. Niestety nie ma reguły. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wysyłać wnioski z kilkugodzinnym odstępem (znaleźliśmy niższe ceny u rożnych pośredników i wysyłamy osobne wnioski z kilkugodzinnym odstępem).

Sprawdzamy mail. W przypadku gdy otrzymamy mail o podobnej treści jak poniżej, oznacza to pełen sukces – Śpimy w hotelu za darmo!

Czasem jednak trafimy na gorszy dzień pracownika malezyjskiego biura BRG i wniosek jest odrzucony 🙂 Dostaniemy wtedy maila z wyszczególnieniem jaki punkt regulaminu zadecydował o odrzuceniu wniosku. Nie warto jednak się poddawać. Jeżeli jesteśmy pewni, że osoba obsługująca nasz wniosek jest w błędzie (a wbrew pozorom zdarza się to dość często) to odpowiadamy na maila z sensownym uzasadnieniem. Odpowiedź otrzyma prawdopodobnie inny pracownik i ponownie rozpatrzy wniosek. Nie ma znaczenia w tym przypadku czy minęły 24 godziny od zgłoszenia, warto odpisywać do skutku, ale tylko wtedy gdy jesteśmy pewni swoich argumentów.

Po zatwierdzeniu naszego wniosku pozostaje nam czekać na zmodyfikowanie naszej rezerwacji. Zmiany rezerwacji dokonuje personel hotelu w którym będziemy nocować. Nie robi tego biuro BRG, tylko prawdopobnie jest wysyłane do hotelu zgłoszenie z prośbą o zmianę stawki na darmową. Czas oczekiwania jest różny, od kilku godzin, aż do kilkunastu dni. Co ciekawe, gdy podglądamy naszą rezerwację poprzez IHG.com ukaże się nam podobny obrazek:

System IHG niechętnie wyświetla darmowe stawki 🙂 Żeby skutecznie podejrzeć rezerwacje należy zalogować się na mobilnej stronie m.ihg.com bądź zainstalować aplikację IHG na smartfona. Po zmodyfikowaniu stawki przez personel hotelu stawka zmieni się na 0,01 – wynika to z kolejnego ograniczenia systemu IHG, które uniemożliwia wyświetlenie kwoty 0,00. Oczywiście ten grosz nie jest pobierany przy check-inie 🙂

 

To tyle, zachęcam każdego do próbowania swoich sił w tym BRG. Opisy kolejnych programów BRG już wkrótce!

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s